lørdag den 11. marts 2017

Nyttige vendinger

Nyttige  ord og vendinger



¿Dónde está…? Hvor er/hvor ligger…
¿Cómo llego a.. ? Hvordan kommer man til…?
¿Puedes ayudarme? Kan/vil du hjælpe mig?
Facturar Tjekke ind
Por favor, repita Vil du gentage, tak
¿Como estás? Går det godt/hvordan har du det?
¡Habla más despacio por favor! Tal venligst langsommere
¿Puedes pasarme el sal por favor? Vil du være sød at række mig saltet?
¿Está bien, si llego por almuerzo/ Er det fint hvis jeg kommer hjem til frokost/
cena hoy de tarde/ noche? aftensmad i eftermiddag/ i aften?
¿Te puedo ayudar con algo? Kan jeg hjælpe dig med noget?
¿Te puedo ayudar? Kan jeg hjælpe dig?
Encantada de conocerte/   Hyggeligt at møde dig / en fornøjelse  
Encantada / mucho gusto!
¿Cuándo/A qué hora comemos? Hvornår skal vi spise ?
No comprendo Jeg forstår ikke hvad du siger
Necesito agua, un médico, Jeg har brug for… Vand, medicin,
un baño, comida, et toilet, noget at spise
Tengo hambre Jeg er sulten
Tengo sed Jeg er tørstig
Estoy llena/o Jeg er mæt
Está rica Det smager meget godt
Estaba rica Det smagte godt
Sabe muy bien Det smager rigtig godt
No puedo más Jeg kan ikke (spise) mere
No me apetece                                  Jeg har ikke lyst
¿Dónde está el baño? Hvor er toilettet?                                
No tomo café/leche etc. Jeg drikker ikke...
¿Qué hora es? Hvad er klokken?
Tengo alergía de.. Jeg har allergi for..
¡Que pase un buen dia!           Hav en god dag
Buenos días / Buenas noches Godmorgen / godaften
¿Has tenido un buen día? Har du haft en god dag?
Voy a encontrarme con unos amigos Jeg skal mødes med nogen venner
Voy a la escuela Jeg tager over på skolen
Que linda casa Ej et fint hus
¡Socorro! Hjælp!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar